Hele Danmarks modeljernbaneblad - med læsere over hele Skandinavien
 

 

 

 


Appetitvækker - banen 125


 

S-MASKINEN  KØRER - I begyndelsen af september fik sagaen om hobby trades S-maskine en lykkelig afslutning med udleveringen af den reviderede DC / 2-skinneudgave, som Vagn Holstein beretter  om.

 

DET SIDSTE HYL – Tretten går normalt for at være et uheldigt tal. Det gælder  dog ikke for Sm 13 fra Nærumbanen, LNJ, skinnebussen, som er udsendt af Epokemodeller  i  størrelse H0, som Flemming Søeborg anmelder. Kørslen er god og jævn, uden rystelser af nogen art. Kørestøjen er dog noget iørefaldende, men så sparer man en lydmodul.

 

’Sølvgrisen’ i sit rette element.

’Sølvgrisen’ i sit rette element.

 

Et overblik over hele anlægget
Et overblik over hele anlægget

EN KLASSISK MÄRKLIN-BANE – Det skal være en hyggebane  – togene skal køre, når jeg trykker på kontakten. Det er det væsentligste for mig, siger Ronnie Millnitz, da banen besøgte ham i hans hjem, hvor et rum på førstesalen er reserveret til modeltog.

 

BYER MED NATURSTIER – Endnu en stump jernbane er ved at være historie. Det er strækningen Ringe-Korinth, der nu omdannes til natursti. Strækningen var oprindelig en del af Ringe-Faaborg Banen. Flemming Søeborg gik sig en tur på strækningen, mens der endnu lå skinner der…

Det bugter sig i bakke, dal – bag træerne vogterhus nr. 6 ved Haagerup

Det bugter sig i bakke, dal – bag træerne vogterhus nr. 6 ved Haagerup

 

Københavns Hovedbanegård blev indviet i 1911.
Københavns Hovedbanegård blev indviet i 1911.

KØBENHAVN H  FYLDER 100 – Den 30. november 1911 blev Københavns tredje banegård, som også er den nuværende, indviet.  Flemming Søeborg har besøgt banegården og skildrer dens 100-årige historie i ord og billeder.

 

MENNESKER OG DERES TOG – Endnu et vellykket modelbanetræf på  Danmarks Tekniske Museum i Helsingør fandt sted i september, hvor  klubber, foreningen og private mødtes over en weekend for at dyrke deres fælles interesse, der hedder modeljernbane. Vi bringer en rapport i ord og billeder  fra begivenheden.

Det lille skala N-modelbaneanlæg på udstillingen i Helsingør

Det lille skala N-modelbaneanlæg på udstillingen i Helsingør

 

D 897 kører fra Randers mod Trustrup med tomme vogne
D 897 kører fra Randers mod Trustrup med tomme vogne

TUR TIL MARIAGER OG RANDERS – Efter den lange tur  til Skagen har jeg tilsyneladende ’holdt fri’ nogle  dage, for først onsdag den 21. juni 1961 var jeg igen klar til at tage på nye jernbaneeventyr.  Således indleder Hans Gerner Christiansen sin beretning fra en rejse i epoke III, som denne gang går til Mariager og Randers.

 

NEDE PÅ HAVNEN – Det er ikke så mange år siden, at havnen var stedet, hvor ting skete, skriver Jens Bruun-Petersen  i  en inspirerende artikel  om jernbanetrafik på nogle af Danmarks mange havne. 

Et kig ud over Odense havn ca.1940

Et kig ud over Odense havn ca.1940

 

Auhagens skala-N remise – desværre ikke lang nok til en MY’er
Auhagens skala-N remise – desværre ikke lang nok til en MY’er

EN LILLE BRO – Efterårets  komme betyder samtidig, at Auhagens nyheder begynder at dukke op. I år var udvalget stort og bredt, så vi har plukket ud i det  og bygget en lille bro, en brandvagt og transformerstation i størrelse H0, samt en lille remise i skala N.

 

BR 118 fra PIKO – Den tyske modelproducent har igennem en del år bragt en række superbillige, men samtidig ret godt detaljerede modeller på markedet. Blandt de seneste er diesellokomotivet BR 118 fra Deutsche Reichsbahn (DR). Flemming Søeborg skriver  om modellen.

 

NMJs model af Ofottenbanens EL13
NMJs model af Ofottenbanens EL13

TRE NYE EL 13 – Norsk Modell Jernbane har udsendt tre nye EL 13-modeller – deraf to varianter i nydesign, en med de gamle luftjalousier på siderne, samt en OBAS (Ofottenbanen) og en NSB-variant med de seneste, modificerede  luftjalousier. Vores norske korrespondent skriver om de seneste modelnyheder.

 

SPORRENSER LITRA Qcg – Vores svenske  korrespondent beretter bl.a. nyheder om  et H0-byggesæt i messing til dem, der  vil bygge en sporrenser SJ litra Qgc med to faste plove og bevægelige sideskær. Desuden er der nyheder om en serie Chr. Olssons tankvogne, der fremstilles af Jeco.

 

Prøjens ’grimme ælling’ er egentlig en ganske flot model
Prøjens ’grimme ælling’ er egentlig en ganske flot model

PRØJSENS ’Grimme ælling’ kaldte tyskerne K.P.E.V.s  damplokomotiv  P6, det senere BR37. Nu har Fleischmann fremstillet en skøn H0-model af lokomotivet, som Vido Hribar skriver om. Der ventes både en polsk og en fransk variant af den særprægede model.

 

 

TØFFE & TILDE huserer fortsat på vores ’bagside’, der bringer  historier om skræmmende tal, skilsmissefare ved pendling, farlig elskov mellem skinnerne, IC4, som er for langsom til Svendborg-banen osv.

 

DA JERNBANE FREMMEDE KUNSTEN er en lille artikel om en kunstudstilling på Ordrupgaard-museet, som blev ’forstærket’ med en ligeså klassisk modeljernbaneudstilling  af nogle eksemplarer bliktog i stor skala. Hvad har det med hinanden at gøre? Den udstillede kunst var fra den tid, hvor malerne drog med tog ud på landet  for at male landskaber.

 

FLEISCHMANN udsendte en DSB postvogn litra Hbis i skala ’N’ og den blev revet væk. Nu arbejdes der for at få lavet et nyt oplag.

 

Japans skala Z-spor med ballast importeres af NOCH

Japans skala Z-spor med ballast importeres af NOCH

SKALA Z-spor med ballast er kommet i handelen takket være NOCHs samarbejde med det  japanske firma Rokuhan. Et komplet skinnesortiment, der er kompatibelt med Märklins miniclub  skal nok gøre lykke hos tilhængerne af sporet i målestok 1:220, og mon ikke det vil øge interessen for Märklins miniclub.

 

LOKOMOTIV TIL TRANSITTRAFIKKEN – Med efterårets komme dukkede der atter en Roco-nyhed op  til det danske marked. Det er det moderne ellokomotiv BR 185 eller 91 86 0 185 332-1, som vi har beskrevet  i banen nr. 123 og som kører tog for DB Schenker Green Cargo fra Sverige til Tyskland via Danmark.

 

FANG MUSEN – Efter debatten i  ’banen’ om digitale forbandelser  og velsignelser  har vi besluttet at bringe en kort vejledning som netop er udsendt fra Fleischmann og Roco på tysk. Vores Gert Johansen har oversat vejledningen  til dansk,  fordi   vi gerne vil vise, hvor nemt det faktisk er at køre digitalt, når man blot får den rigtige vejledning. 

 

TIL SLUT et par bilnyheder – en dyreambulance og en Kosangas-lastbil fra Brekina. Samt et par LÆSERBREVE om ’plys og papegøjer’, ’rejseafbrydelser’ samt ’decodere og frie markedskræfter’.

 

 

 

’banen’ nr. 126 udkommer i første halvdel af december.

 

 

 

 

Hvis du ikke allerede har læst banen nr. 124, kan du stadig læse appetitvækkeren.

 

sidst opdateret 06-01-14