For kun 586 kroner om året får du seks hefter a 132 sider - i alt 792 sider trykt i fire farver

Hele Danmarks modeljernbaneblad - med læsere over hele Skandinavien
 

 

 


Appetitvækker - banen 124


 

LEDER: Igen mange danske nyheder – Også i dette nummer omtaler vi mange danske nyheder. Det er ligesom om nyhedsstrømmen ikke vil høre op – det er ikke blot de etablerede storproducenter, som konkurrerer på livet løs om danske modelentusiasters gunst, det er også i høj grad danske forhandlere, som har kastet sig ud i kapløbet med en serie eftertragtede modeller.

 

IKKE NOGET ’LIGE VED OG NÆSTEN’ – En af de forhandlere, der lancerer nye danske modeller er Ken G. Risa i Nørresundby, som kommer med 18 modeller og varianter i samarbejde med Heljan, hobby trade og PIKO. Han har ligefrem udsendt et nyhedskatalog, og vi omtaler de aktuelle nyheder.

 

Hobby trades model af S-maskinen.

Hobby trades model af S-maskinen.

TREDJE GANG ER LYKKENS GANG – Hobby trades reviderede S-maskine i AC-udgave (3-skinne) har været ude i butikkerne siden juni. Som bekendt var både maskinerne fra 0-serie og de første DC-maskiner plaget af meget dårlige køreegenskaber, hvorfor hobby trade stoppede udleveringen og vendte tilbage til tegnebrættet. Vagn Holstein anmelder den genudsendte model.

 

DSB LITRA MV – Nyhederne fra Roco er ganske enkelt strømmet ind hele året. Den hidtil seneste nyhed er MV-lokomotivet. Grundmodellen er MY-lokomotivet, der kom for snart ti år siden. Selve konstruktionen er der ikke ændret på. Det er Rocos bomstærke undervogn med den velkendte MY-overdel. William Sabinsky anmelder modellen i ord og billeder.

 

’SYREBASSEN’ - var det populære tilnavn til transporterne af tnkvogne med svovlsyre til og fra Superfos i Fredericia, der foregik i hel- eller bloktog trukket af rød/sorte MY-lokomotiver. Superfos havde en hel del tankvogne – nogle to-akslede, andre fire-akslede. Det er netop de sidstnævnte Roco har udsendt i et sæt af tre vogne.

 

GOD LUR – Søde drømme og god komfort. Hver uge sin Roco-nyhed, synes at være devise i år, men man kommer heller ikke sovende til succes. Midt i sommeren kom et kærkomment supplement til ferietogene, nemlig et to-vognssæt af de lange Bcm-liggevogne. Vognene var 26,4 m i virkeligheden, hvilket giver 303 mm i H0, altså noget meget lange vogne og markant længere end de almindelige B-vogne.

En Bcm-vogn fylder godt op på sporet.

 

SUPPLEMENT TIL GODSTOG – Atter nyhed fra Roco – denne gang His2 til epoke IV-kørerne. Det er denne gang den kompakte, relativt moderne godsvognstype litra His fra 1960’erne. Vognen var specielt egnet til ind- og udlæsning med gaffeltruck og palleløftevogne.

 


Man fornemmer tydeligt storheden i projektet.

COPENHAGEN FIELDS – ’The Model Railway Club’, den århundredgamle modeltogsforening i London, er angiveligt den ældste modeljernbaneforening i verden. Sven van der Hart har skrevet en reportage om klubbens kæmpestore udstillingsanlæg, han oplevede sidste år på den nationale britiske udstilling i Birmingham.

 

’PERLE’ RULLER IGEN! – Haderslev-banen genåbnet efter syv år uden tog. En bedrift uden sidestykke! Man kan undre sig over, hvordan Banedanmark kunne tage så gruelig fejl i 2004. Vi bringer en reportage fra banens genåbning, skrevet og fotograferet af Mogens Duus.

Der er ikke meget tilbage af Haderslev H.

 

Udfletningen i nordenden af Husum.

VOKSEVÆRK – Det langvarige byggeprojekt på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør skrider fremad. For tiden er modelbyggerne i gang med to moduler fra den nyere tid. Dette er historie i model. Det historiske anlæg bygges i samarbejde med Fredensborg MJK, Märklin-klubben, Dansk Model jernbane Klub og N-Modulklubben samt en del private. Reportagen er skrevet af Flemming Søeborg.

 

TUR TIL SKAGEN – En tur til Skagensbanen havde længe stået på mn ønskeseddel som den ultimative jernbanetur i Danmark. Helt til oppe i Jylland, hvor man ikke kunne komme længere med jernbane. Arne Kirkeby fortalte, at Skagensbanen kørte med store tog, og det lød imponerende, så mine forventninger var store, skriver Hans Gerner Christiansen i sin artikel i serien ’Rejser i epoke III’.

Skagen station fredag den 16. juni 1961

 

MODELBANETRÆF - i Helsingør d. 17. og 18. september på Teknisk Museum. Udstillingen i fjor var en stor succes. I år udstiller mange flere både klubber og private.

 

En stor del af anlægget med statsbanesporene i forgrunden.

GANG I THISTED – Thy Jernbane-Forening er en klub, der kan melde om fremgang på flere områder. Medlemstallet er øget og klubben har fået mulighed for ar udvide det i forvejen ret store anlæg med omkring 30 kvadratmeter. Flemming Søeborg har været på klubbesøg.

 

MED TOG OVER VEJLERNE – Blandt forårets bøger rager navnlig én op, nemlig Asger Christiansens nye bog om Thisted-Fjerritslev Jernbane, der på trods af sin isolerede beliggenhed og nedlæggelsen for mere end 40 år siden – stadig har en stor plads i befolkningens erindring. Flemming Søeborg har anmeldt bogen.

 

EN DYNAMISK TID – For godt 50 år siden oplevede ikke kun modelbanen, men hele legetøjsbranchen en meget blomstrende tid. Det kan bl.a. aflæses af de tidstypiske annonceeksempler i datidens Anders And-blade, en vigtig strømpil for ungdommen dengang… - En kronik af William Sabinsky.

Som et drøn bragede Märklins MY ind på de danske modelbaner i 1964.

 

BRAWAS LILLE BR 53 – Selvom Brawa set i international målestok er et lille, familieejet firma, fejler selvtilliden ikke noget. Det ser mani modelvalget og ikke mindst i modeludførelsen, hvor Brawa hverken går på kompromis eller forfalder til nemme løsninger. Flemming Søeborg har kigget nærmere på en af de nyere modeller – BR 53 fra Deutsche Bundesbahn.

 

NYE SHELL-TANKVOGNE – Hobbykædens tidligere bebudede Shell-tankvogne er nu kommet – både de to-akslede og de fire-akslede. Det er i alt fire varianter, de gule - med og uden påskriften ICA samt de grå med Shell-logo på gul baggrund.

 

OGSÅ ROCO - har udsendt et tankvognssæt. Denne gang er der tale om vogne fra Aarhus Oliefabrik A!S. Det er første gang overhovedet, at der bliver lavet industrielle modeller af vogne fra denne fabrik.

Rocos model af Aarhus Oliefabriks tankvogne.

 

TYSK LAZARETTOG – Hvor der har været krig, var der også brug for ’lazarettog’, som de hed i Tyskland. Nu har Fleischmann udsendt de første tre vogne af et planlagt lazarettog på seks vogne i H0. Vognene er fra epoke II og gælder første verdenskrig.

 

’SYGETOG’ – LYDER MERE FREDELIGT – Ordet ’lazarettog’ bringer tankerne hen på krige, hvor sårede først bliver behandlet på et feltlazaret under særdeles feltmæssige forhold og siden med lazarettog føres til baglandet. Jens Bruun-Petersen har skrevet en baggrundsartikel om disse tog, som i Danmark hed ’sygetog’.

 

KLASSISK VOGNTYPE – Det er Brawas første forsøg på at lave dansk materiel – en DSB litra IE. Ideen er oplagt for der er tale om en tysk standardvogntype, som flere privatbaner anskaffede lige efter første verdenskrig. Anmeldt af Flemming Søeborg.

 

Forbilledet til ’Kystbanen’s HFHJ personvogne fotograferet af Niels Munch.

VOGNE FRA ’KYSTBANEN’ – Strømmen af danske modelnyheder fortsætter, idet endnu en dansk forhandler, ’Kystbanen’ i Hellerup, tager ideen op udsender to HFHJ-personvogne, en Premier Is og en Mayo-vogn samt et par åbne DSB-godsvogne, alle i samarbejde med hobby trade.

 

DET VAR KATTENS - eller en historie, hvordan jernbanefolk med fælles indsats reddede en kat, som sad ved jernbanesporet med hovedet dybt nede i en konservesdåse og ikke kunne komme fri…


TØFFE & TILDE - siden bringer foruden vores tegneserie en række så historier som ’Houston, vi har et problem’, ’Den lille hemmelighed’, ’For hurtig udbygning’, ’Sommerferie i skyggen’, ’Den slagfærdige italiener’ og ’Det bør høre op’.

 

DE OVERLEVEDE – Forårets blæst omkring DSBFirst spidsede til i slutningen af juni med ministerkravet om, at DSB skulle aflevere en redegørelse og op til skæbnedagen forlød det, at Sverige ikke ville kunne tillade sig at skyde penge ind i selskabet. Da det så ud til at det kunne ende med en konkursbegæring , tog Erik V. Pedersen på (måske den sidste!) rundtur med Øresundståg fra København til Helsingborg.

DSBFIRSTS Øresundståg

 

BILLIGT FRA PIKO – I løbet af sommeren kom der ikke mindre end to svenske lokomotivmodeller fra Piko, Green Cargo og Hectorrail. Lars–Olof Brobergs rapport fra Sverige.

 

LÆSERNES FORUM - bringer følgende indlæg: ’En slæbesko er vel en slæbesko’, ’(Heljan) kunne gøre det betydelig bedre’, ’VT12.5 og Cigaren’, ’Den dybe tallerken er opfundet for 50 år siden’, ’Hvad er Hr. Jensens problem’, ’Fantastisk godt skrevet’, ’Ros og ris – efter fortjeneste’, ’Tillig: DR-sovevogn’ og ’Artitec: NS-pakvogn’ samt ’Debatten slutter’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis du ikke allerede har læst banen nr. 123, kan du stadig læse appetitvækkeren.

For kun 586 kroner om året får du seks hefter a 132 sider - i alt 792 sider trykt i fire farver

sidst opdateret 24-10-11